ALGEMENE VOORWAARDEN
(versie februari 2019)
Artikel 1. Algemeen
In deze algemene voorwaarden wordt verstaan onder
- Opdrachtgever: de wederpartij van Opdrachtnemer
- Opdrachtnemer: Kindercoachpraktijk KoMOoK
- Overeenkomst: een mondeling dan wel schriftelijk contract tussen
Opdrachtgever en Opdrachtnemer betreffende een overeengekomen
dienstverlening.
Artikel 2. Toepasselijkheid
- Deze algemene voorwaarden zijn, tenzij uitdrukkelijk schriftelijk
anders is overeengekomen, van toepassing op alle offertes en
Overeenkomsten van of met Opdrachtnemer en alle daarmee verband
houdende handelingen, zowel van voorbereidende als uitvoerende
aard.
- De onderhavige voorwaarden zijn eveneens van toepassing op alle
Overeenkomsten met Opdrachtnemer, voor de uitvoering waarvan
derden dienen te worden betrokken.
- De toepasselijkheid van eventuele inkoopvoorwaarden of andere
voorwaarden van Opdrachtgever wordt uitdrukkelijk van de hand
gewezen.
Artikel 3. Prijzen, Offertes en Totstandkoming van overeenkomst
- Alle offertes en prijsopgaven door of vanwege Opdrachtnemer
gedaan zijn vrijblijvend, zowel wat prijs, inhoud als levertijd betreft en
vervallen na 30 dagen.
- De prijzen in de genoemde offertes zijn inclusief BTW, tenzij anders
aangegeven.
- Offertes zijn gebaseerd op de door Opdrachtgever aan
Opdrachtnemer verstrekte informatie.
- Opdrachtnemer kan niet aan een offerte of aanbieding worden
gehouden indien de Opdrachtgever redelijkerwijs kan begrijpen dat de
offerte of aanbieding, dan wel een onderdeel daarvan, een kennelijke
vergissing of verschrijving bevat.
- Een Overeenkomst komt tot stand op het moment dat de door
Opdrachtgever voor akkoord getekende offerte of contract door
Opdrachtnemer is ontvangen en geaccepteerd, dan wel wanneer
Opdrachtnemer een mondelinge afspraak schriftelijk bevestigd heeft.
- Bij psychosociale ondersteuning van een kind moeten, indien van toepassing, beide gezaghebbende ouders akkoord gaan met begeleiding. Hierbij draagt
de ondertekenende gezaghebbende ouder er zorg voor dat de andere
gezaghebbende ouder wordt geïnformeerd over de begeleiding en hier
toestemming voor geeft.
- De Overeenkomst wordt aangegaan voor onbepaalde tijd, tenzij uit
de inhoud, aard of strekking van de verleende opdracht voortvloeit dat
deze voor een bepaalde tijd is aangegaan.
- Werkzaamheden waarvoor geen vaste prijs is overeengekomen,
zullen op basis van nacalculatie en tegen de overeengekomen tarieven
aan Opdrachtgever in rekening worden gebracht. Zijn vooraf geen
tarieven overeengekomen, dan worden de tarieven bepaald op grond
van de bij Opdrachtnemer gebruikelijke tarieven.
- Tariefwijzigingen worden minimaal 1 maand vooraf aangekondigd.
- Indien tijdens de uitvoering van de overeenkomst blijkt dat het voor
een behoorlijke uitvoering daarvan noodzakelijk is om deze te wijzigen
of aan te vullen, zullen partijen tijdig en in onderling overleg tot
aanpassing van de Overeenkomst overgaan.
Artikel 4. Uitvoering van de Overeenkomst
- Opdrachtnemer zal de Overeenkomst naar beste inzicht en
vermogen en in overeenstemming met de eisen van goed vakmanschap
uitvoeren.
- Opdrachtnemer heeft een inspanningsverplichting jegens de
Opdrachtgever; nooit een resultaatverplichting.
- Opdrachtnemer kan slechts meer werkzaamheden verrichten en aan
Opdrachtgever in rekening brengen dan waartoe opdracht is verstrekt,
indien Opdrachtgever hiervoor vooraf toestemming heeft verleend.
- De Opdrachtgever draagt er zorg voor dat alle gegevens, waarvan
Opdrachtnemer aangeeft dat deze noodzakelijk zijn of waarvan de
Opdrachtgever redelijkerwijs behoort te begrijpen dat deze noodzakelijk
zijn voor het uitvoeren van de Overeenkomst, tijdig aan Opdrachtnemer
worden verstrekt. Indien de voor de uitvoering van de Overeenkomst
benodigde gegevens niet tijdig aan Opdrachtnemer zijn verstrekt, heeft
Opdrachtnemer het recht de uitvoering van de Overeenkomst op te
schorten en/of de uit de vertraging voortvloeiende extra kosten volgens
de gebruikelijke tarieven aan de Opdrachtgever in rekening te brengen.
- Opdrachtgever heeft het recht bepaalde werkzaamheden te laten
verrichten door derden. Dit zal altijd in overleg met de Opdrachtgever
geschieden.
- Opdrachtnemer is niet aansprakelijk voor schade, van welke aard
ook, doordat Opdrachtnemer is uitgegaan van door de Opdrachtgever
verstrekte onjuiste en/of onvolledige gegevens.
Artikel 5. Geheimhouding
- Beide partijen zijn verplicht tot geheimhouding van alle vertrouwelijke
informatie die zij in het kader van de Overeenkomst van elkaar of uit
andere bron hebben verkregen. Informatie geldt als vertrouwelijk als dit
door de andere partij is medegedeeld of als dit voortvloeit uit de aard
van de informatie.
- Indien, op grond van een wettelijke bepaling of rechterlijke uitspraak,
Opdrachtnemer gehouden is vertrouwelijke informatie aan door de wet
of de bevoegde rechter aangewezen derden te verstrekken, dan is
Opdrachtnemer niet gehouden tot schadevergoeding of
schadeloosstelling en is de wederpartij niet gerechtigd tot ontbinding
van de Overeenkomst op grond van enige schade hierdoor ontstaan.
- In die gevallen waarbij de Opdrachtgever niet de gecoachte of de
cliënt is, geldt het geheimhoudingsprincipe ten aanzien van alle
uitgewisselde informatie en gesprekken die plaatsvinden tussen
Opdrachtnemer en cliënt ook richting Opdrachtgever.
Artikel 6. Betaling
- Betaling vindt plaats na het ontvangen van de factuur. Opdrachtnemer
verstuurt 1 maal per maand de factuur per mail aan Opdrachtgever.
- Facturen dienen door Opdrachtgever uiterlijk 14 dagen na
factuurdatum te zijn voldaan middels overmaking op een door
Opdrachtnemer aan te wijzen bankrekening.
- Bij niet tijdige betaling is Opdrachtgever van rechtswege in verzuim
en is, ook zonder een daartoe strekkende ingebrekestelling, vanaf de
vervaldatum een vertragingsrente verschuldigd gelijk aan de geldende
wettelijke rente.
- Indien Opdrachtnemer zijn vordering op Opdrachtgever ter incasso
uit handen geeft, is Opdrachtgever alle in redelijkheid gemaakte
gerechtelijke en buitengerechtelijke kosten die met incasso gemoeid zijn
verschuldigd.
Artikel 7. Annulering en opzegging
- Opdrachtnemer behoudt zich het recht voor afspraken kosteloos af te
zeggen of te verzetten in geval van ziekte, arbeidsongeschiktheid,
sterfgeval of ernstige ziekte van familie of dierbare, waardoor
Opdrachtnemer de Overeenkomst niet naar behoren kan uitvoeren.
- Wanneer Opdrachtgever een reeds gemaakte afspraak met
Opdrachtnemer wenst te annuleren, dient zulks uiterlijk 24 uur van te
voren (telefonisch) aan Opdrachtnemer te worden doorgegeven.
- Indien de annulering korter dan 24 uur van tevoren plaatsvindt, of in
het geval er in het geheel geen annulering heeft plaatsgevonden, is
Opdrachtnemer gerechtigd 100% van het afspraak tarief aan
Opdrachtgever in rekening te brengen.
- Opdrachtgever en Opdrachtnemer kunnen te allen tijde de
overeenkomst opzeggen, tenzij anders is overeengekomen. Opzegging
dient schriftelijk aan de wederpartij te worden meegedeeld.
Artikel 8. Overig
- Voor overleg met derden in het belang van het kind wordt altijd eerst
toestemming gevraagd aan de ouders(s)/verzorger(s).
- De ouder/verzorger dient tijdens de counselingssessies
telefonisch bereikbaar te zijn.
- Alle door Opdrachtnemer geleverde en uitgeleende zaken, daaronder
eventueel mede begrepen testen, kaarten, spellen, schetsen, software,
boeken, tekeningen, enz., blijven (intellectueel) eigendom van
Opdrachtnemer, zijn uitsluitend bestemd om te worden gebruikt door de
Opdrachtgever en mogen niet door hem/haar zonder voorafgaande
toestemming van Opdrachtnemer worden verveelvoudigd, openbaar
gemaakt, ter kennis van derden worden gebracht, te verpanden noch op
enige andere wijze te bezwaren.
- De opdrachtgever verplicht zich optimale zorg te dragen voor de
onder eigendomsvoorbehoud geleverde zaken en deze in optimaal
bruikbare staat te retourneren aan de Opdrachtnemer. In geval van
beschadigingen toegebracht door Opdrachtgever, heeft Opdrachtnemer
het recht de schade te verhalen op Opdrachtgever.
Artikel 9. Toepasselijk recht en forumkeuze
- Op alle overeenkomsten tussen Opdrachtgever en Opdrachtnemer
waarop deze algemene voorwaarden van toepassing zijn, is Nederlands
recht van toepassing.
- Alle geschillen die verband houden met overeenkomsten tussen
Opdrachtgever en Opdrachtnemer, waarop deze algemene
voorwaarden van toepassing zijn en welke niet tot de competentie van
de kantonrechter behoren, worden beslecht door de bevoegde rechter
in het arrondissement waarin Opdrachtnemer haar woonplaats heeft.
- Partijen zullen pas een beroep op een rechter doen nadat zij zich tot
het uiterste hebben ingespannen een geschil in onderling overleg te
beslechten.